Svar: Dagsplan som retningslinie
1. marts 2010
Alder:
8 mdr.
Kære mor
En plan for dagen til et barn på 8-9 måneder vil normalt se således ud:
Tidlig morgen: evt. amning, men hvis denne påvirker indtaget af morgenmad, er det rigtig fint at springe den over og starte dagen med grød
Morgen 7.30: Havregrød, levet med mælk og sødmælk eller mme af kop.
Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost i stænger, frisk frugt i hånden og evt. lidt frugtmos (jerntilskud, hvis hun ikke får min 400ml mme dagligt), vand af kop.
Formiddagslur
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg, suppleres med kogte pastaskruer, stykker af frikadelle, en kartoffelbåd eller lignende og suppleres derudover med grøntsagsmos med kød eller fisk. Det kan være rest fra aftensmaden eller mos fra glas. Vand af kop.
Evt. ammes eller flaske og puttes til middagslur, nægter hun at indtage mælk her er det naturligvis okay, så må hun undvære og bare puttes til lur uden
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, en lille portion tykmælk med frugtmos, rugbrødsdrys eller lignende, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Der skal fortsat være mad i stykker og også mos - kartofler kan moses med sovs og frikadellen give i stykker. Vand eller mælk (sødmælk eller mme) af kop.
Suppleres evt. med en godnatgrød lavet med mælk inden sengetid.
Flaske og puttes til natten 19.30-20
Sen aften: Ammes og sover uden mælk til næste morgen tidlig.
De fleste børn vil i 8-9 måneders alderen kunne nøjes med 3 amninger dagligt. Disse vil enten ligge aften, sen aften og tidlig morgen eller aften, sen aften og inden middagslur. Hvis din datter afviser mælk og derfor kun får to gange dagligt, så må det være sådan. Så må du sikre hende ekstra mælk ved at bruge det i grød morgen og som godnatgrød og give hende mælk af kop. Hun skal dog også stadig have vand af kop og lære at drikke dette.
Jeg håber ovenstående giver lidt idéer med på vejen også forslag til mellemmåltider - netop lidt tykmælk er jo også en måde at sikre hende mælk på, det hele tæller med :)
Hjemmelavede boller som f.eks. havregrynsboller er rigtig gode til både børn og voksne. Du kan se i babykøkkenet her på siden, hvordan du bager dem :) Frugt er også altid godt som mellemmåltid, både frisk frugt og frugtmos eller f.eks. reven frugt på et surmælksprodukt.
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske